fredag 22. oktober 2010

Om snøhvit og krydderkaker..

Først av alt må jeg få begynne innlegget med å takke for alle de koselige og oppmuntrende kommentarene dere legger igjen her hos meg! Det er jo helt utrolig hvor mye positivitet som befinner seg blant damene i bloggbyen. Jeg har problemer med å få svart alle som tar seg tid til å legge igjen noen ord her, selv om dette jo er målet mitt. Men hvert ord blir lest og lagret i bakhodet. Jeg forsøker særlig å legge igjen noen ord til dere som er nye i bloggbyen, men det hender altså at det glipper for meg. Så er det atter helg igjen. Det var med en bittersøt smak i munnen vi oppdaget at den første snøen kom dalende her i går kveld. Jeg klarer liksom ikke helt å slippe taket i den fine høsten vi har hatt, men det er jo ikke annet å gjøre enn å la det stå til. Plutselig er det snømåking og vedbæring i mange måneder framover. Men sånn er det her i landet, og jeg kunne ikke tenke meg sommer hele året heller.  Så jeg ønsker kong Vinter hjertelig velkommen hit til bekken. Her har en ny pose sett dagens lys, og en deilig krydderkake ligger varm, og fristende på kjøkkenbenken.
Jeg ble så glad da jeg fant det fine gamle dynetrekket med Snøhvitmotiv forrige helg, og her er bilder av den ferdige posen. Legger også ut oppskrift og bilder fra bakingen av den gode krydderkaken, som stadig blir bakt her hjemme. Jeg fikk den av min snille svigerinne for flere år siden. Og jeg kan virkelig anbefale denne enkle, men gode kaken.
   




Tante Kjerstis gode krydderkake
150 gr. smør (smeltes)
7 1/2 dl kefir 
10 dl hvetemel
5 dl sukker
3 ts kanel
1 ts nellik
2 ts natron

Bland alt det tørre. Smelt smøret og ha i melken. Bland alt godt sammen før du heller det i en langpanne på ca. 30x40 cm. Eller bruk småformer som jeg har brukt.
Stekes ved 200 grader ca. 30 min.
En deilig kake som er spesielt god på kalde høst og vinterkvelder.

Ha en super helg der ute :)

31 kommentarer:

HusmorDronninga sa...

Knallsøte pose du har laga! Det Snøhvit dynetrekket var jo bare heilt herlig! Nok et kupp ;)

Krydderkake er ein av mine favorittar..Kanskje det blir krydder-bursdags-kake te husfar på mandag...!?

Ha ei strålande helg!
Helsing Kjersti

designhund sa...

Delikat pose! Jeg har 2 gardinhøyder med Snøhvitmotiv, i knall orange. Jeg skal ikke bruke det, så jeg kan gjerne sende det til deg om du vil lage noe fint av det:-) Spiser krydderkake i dag jeg og, en misslykket ferdigmiks som min datter og en veninne forsøkte seg på i sent i går..men like god! (din så bedre ut da!!)

Sofie Legarth sa...

Hvor er det bare en super fin idé at blande tegneseriestoffer med de blomstrede - det fungere helt vildt godt! Og hvor er de bare fine de brød/kageforme!!!!

Margith sa...

Rigtig fin blev posen. Den rosa håndmixer er fra 1961 :-) jeg har solgt et par stykker i min netbutik og synes den er så fin.
God weekend.

Châtaigne sa...

Fantastisk nydelig pose du har laget! Du lager så fine ting!
Ønsker deg en herlig helg,
klem

(eddas) sa...

Ser bare kjempegod ut den kaka..men jeg tåler ikke og spise slikt....hadde en helg med bare kos...og plutselig var buksa trangere:(
Nei...håper ikke det kommer mere sne nå....kan vente til julaften nå....
ha en kos helg
eddaKlemmer

Brit Strikkenerd sa...

Den krydderkake så deilig ut:) Artig former du bakte i,sikkert type spesiallaget for å bake i ovnen med som jeg ikke har sett enda..
Og jeg må si du virkelig har med loppefe på din ferd - du verden for en skattekiste du har funnet!!

emblas-kanel sa...

Ja, nå er det ugjenkallelig høst. Så lurt å lage den kaka i småformer, det skal jeg prøve. Har ei så god oppskrift på krydderkake, men tenkte jeg kunne jo se hva som var i din. Det var akkurat samme som min oppskrift!! Nøyaktig! Min var opprinnelig med 6 dl sukker, men jeg endret det til 5 for det er nok.
Jeg bruker den til sjokoladekake også, da tar jeg 6 ss o'boy eller nesquick i stedet for krydder.
Den posen med snøhvitmotivet var supersøt!
Ha ei fin helg.
:-) emblas-kanel

Katrine K sa...

Åh, for en nydelig pose, du er flink! -og for en fristende kake! Vil gjerne prøve å bake den så fort som mulig..! Ønsker deg en fin helg!

Marianne sa...

Mmmm, det så ut som en herlig kake!! Det blir nok kakebaking på meg også i helgen =)
Synes også det er litt småkaldt og rart at første snøfall allerede har kommet!! Men vinteren gir masse rom for innekos med varme ulltepper og en kopp kakao- og det er Fantastisk!! Ha en nydelig helg, hilsen M =0)

MøbelPøbel sa...

Supersøt pose..minner fra barndommen kommer fram når jeg ser den..smelt*

grønn sa...

Hei. Takk for hyggelig kommentar på bloggen min- koselig at du vil være følger!
Jeg kikker stadig innom den flotte bloggen din, men er nok ikke så flink til å legge igjen spor etter meg.
Søt pose du har sydd. Jeg har og det fine Snehvitstoffet i hyllene mine.

Ønsker deg ei fin helg!

Janne sa...

Mmmmm...den fikk jeg lyst til å prøve i helga:)
Men du? Har du noen gode tips til å sy slike poser? 4-åringen skulle hatt skiftepose i barnehagen, og har lyst å sy en selv. Har sydd en tidligere, men syntes det ble så klumpete...

God helg til deg og dine:)

Klem, Janne

Bente sa...

Hei Kardemomme - ja, har ikke alle årstider sin sjarm - det skiftet passer meg utmerket. Den krydderkaken så utrolig god ut - jeg er mye mer glad i slike myke "pepperkaker" - passer godt å mumse på en høstkveld;)
Våre to tenåringsjenter har ofte egne planer i helgene, så tacofredagen har forsvunnet litt herfra - tok litt tid før mannen i huset og jeg skjønte at det gikk an å spise noe annet på en fredag - men i dag blir det kylling- og grønnsakswok i satay/peanøtt-saus:)
Ha en fin fredagskveld, Kardemomme - og god helg - klem fra Bente:)

Pafrika Og Belkini sa...

Nam!
Nå må jeg slutte å lese alle disse matinnleggene. Jeg er så suulten! Og den loppe-feen din, kanskje hun kan sendes på omgang rundt i Blogglandia? Litt, kanskje? ;)

Fine poser, og fin fredag til deg!

3prinser sa...

mmm... den kaka så god ut! Takk for oppskrift :)

God Helg!

kundskabogkaos sa...

iih jeg ELSKER altså din blog, og dit smukke hjem! Tak fordi du deler ud af det hele :)

kh sarah

Stine Hoelgaard Johansen sa...

Hej Kære Kardemomme

familien og jeg er lige hjemvendt fra Göteborg her til aften efter 3 herlige dage i byen i det skønneste, sol, hagl og blæse vejr. Dejlige by:)
Kom sådan til at tænke på dig da jeg i toget hjem sad og bladrede i et just indkøbt 101 idéer, med masser af juleinspiration, som bland andet peberkagehus. Jeg mener at du tidligere har skrevet at du hvert år bager et peberkagehus? Jeg er bare så imponeret af det store arbejde og tålmodigheden.
Skøn snehvide pose du har syet...
knus fra regnvejrs Københaven Stine:)

Hjertelill sa...

Å, så fin pose! Jeg misunner deg disse barnestoffene... Takk for oppskrift på krydderkake, det er noe av det beste jeg får:) God helg, hilsen fra Lill

Anonym sa...

God morgen Kardemomme!

Takk for at du legger ut oppskrift på krydderkake! Jeg har faktisk gått lenge og tenkt på at det skal jeg bake. Jeg synes det er så koselig å lage kake til min gamle mor på 75 og hennes søster på 87. De elsker hjemmebakt! Og kakebaking er mitt bidrag til eldreomsorgen. Skal si det ikke er lett å ta seg av en gammel mor når man har et stk. småbarn og et stk. fritidsaktivt barn og selv er i full jobb! Men jeg gjør så godt jeg kan, (konstant med dårlig samvittighet, litt puh! Akkurat det der, følelsen av å aldri strekke til). Vel, nok om det. Men nå ble jeg så glad og inspirert til å lage "Tante Kjerstis kake" til min gamle tante og mor, og det takket være deg!

Så mange herlige loppefunn du har gjort i det siste! Du har jo fått den tekstil-samlingen! Det er så artig å følge med på hva du gjør med alt stoffet! Ser det blir mange fine ting!

Jeg har selv vært og shoppet lopper, litt av hvert. Det er utrolig morsomt!På sist loppemarked fikk jeg kjøpt den nydelige, små-blå-rutete 50-60-tallskjolen. En sånn hverdagskjole, hjemmesydd. Den passet perfekt! Og med min blonde bob-frisyre følte jeg meg som eldste søster i Von Trappfamilien - de syngende barna i "The Sound of Music", he he. Det passer jo en gammel Sandefjord jentekorjente!

Vel, nå må jeg få meg mer morgenstund-har-guld-i-mund-kaffe. Han en fin dag ved bekken.

Fjærklem fra Nøtteskrika

Kardemomme sa...

Nøtteskrika: Takk for lang og koselig kommentar! Vi er på vei ut av døra. Antagelig blir det et av sesongens siste loppemarkeder.Så jeg skriver til deg når vi kommer hjem i ettermiddag! Ha en fin dag dere 4. Klemmer fra Kardemomme :)))

PillePalle sa...

Kjære Kardemomme! Denne kaken ser jo utrolig delikat ut. Høres ut at den er enklet å lage. Oppskriften ble send videre til PiPa-søsteren i går kveld :) Hun snakker jo også litt norsk så vil hun ikke ha problemer med å lage denne kaken. Småformene du har brukt er kjempesøte. Gutene er på veien i svømmehallen og kjæresten min sitter på sykkelen (MTB) og hopper gjennom skogene . Må innrømme, jeg gleder meg å være alene for en liten stund. Ha en kjempefin helg, kjære deg. Storklem fra PillePalle

Anonym sa...

Gleder meg til å høre om dine loppekupp, men ikke stress med svar altså. Jeg har selv vært på loppis i dag. Hadde husmor-fri noen timer! Det var veldig fint. Det kan være slitsomt å ha lille sprellende figur på ryggen i bæremeis (han veier 12 kg) når jeg skal henge over bordene og snoke etter gamle skatter. Jo da. Det ble litt av hvert i dag også! Veldig fornøyd. Lite tekstiler. Ingen blomstrete 70-talls stoffer, ei heller vatt. Men mye annet jeg synes er fint.

Klem fra Nøtteskrika - som holder på med "bøtteballett", men måtte ha en liten blogg-inspirasjons-pause, he he!

Tøvsjur sa...

Hei på dæi!
For en herlig pose du har sydd! Likte veldig godt snevitttrekket ditt. Heldige dæi som har fått tak i nå så skjønt:)
Den krydderkaka så jo helt himmelsk ut, og sørlig i de søte forman:)
Håpe du har en fin lørdagskveld
klæm

Kardemomme sa...

Nøtteskrika: God søndags formiddag til deg! Hos oss er det bare morgen foreløpig. Men en tenåring i huset som er lad i å sove, blir morgnene lengre og latere. Det er fint å komme opp tidlig for å få noe ut av dagen, men vi har blitt slappere med årene. Så moro at du fant mye fint på loppis i går! Har inntrykk at Haukerød har gode loppemarked. Da datteren var liten og satt i meis på ryggen var vi i Sandefjord hos svigerforeldrene stadig vekk, og vi hadde flere heldige turer på det loppemarkedet. Dumt du ikke har blogg slik at vi kunne sett funnene dine :)Jeg elsker å se hva andre finner der ute! Selv gjorde jeg mange stoffkupp igjen. Har sluttet å se etter andre ting fordi det blir så fullt her. Har levert en masse overskudd til bruktlåven og nå vil jeg ikke ha full skuffer og skap igjen.Men det er så GØY å se hva andre finner altså. Rusler der med en kaffekopp og titter på andre som også er på skattejakt.Du er så snill mot moren din M. Utrolig omtenksomt å bake til henne og søsteren. Ikke alle ville ha tatt seg tid til det. I en travel hverdag, og med små barn er det sannelig nok å gjøre..Er sikker på at du er superfin i den flotte Von Trapp kjolen hihi!! Ha en fin søndag alle fire. Snart skal jeg legge ut gårsdagens loppefunn.Klem fra Kardemomme :))

Haust sa...

Oi, eg har kefir i kjøleskapet! Eg skal rett og slett bake krydderkake i dag, sjølv om helga er slutt! ;)

Ha ei god veke!

Haust sa...

Det vart krydderkake her i går, ja: suksess! Vert ikkje siste gongen eg lagar denne! :)

Maria sa...

Oppdaget akkurat bloggen din, utrolig inspirerende! Kommer til å følge deg framover :)

Maria
http://marias-saltogsott.blogspot.com

Unknown sa...

Dette er ekte bloggnostalgi, elsker å se all inspirasjon og kreativitet her igjen;) KLem Wilhelmine

Kardemomme sa...

Så koselig at du synes det Wilhelmine! :-)
Jeg har egentlig små tanker om å lage noen innlegg igjen. Fikk plutselig lengsel etter å ta bilder og skrive litt,,Men først må jeg få pc,en min til å samarbeide. Får ikke ladet den. Så da får det bli instagram inntil videre. Sees der inne! Klemmer fra Kardemomme :-)

piipadoo sa...

Absolutely beautiful vintage fabrics that you've got!

-Paula