lørdag 7. august 2010

London

I går kveld kom vi hjem etter 5 herlige dager i London. Dager fulle av gode opplevelser. Vi har hatt noen storbyferier hvor vi nesten har omkommet av hete, men denne uken var det perfekt ferievær i London. Sol og 24 plussgrader kom som bestilt. Det er noen år siden jeg var i London sist, men alt var som før. Den særegne stemningen. Arkitekturen, den fargerike gatemoten, kulturmangfoldet..Ja, blir man ikke inspirert her, blir man det aldri. Jeg elsker å bo på landet men er like fullt en city-slicker. Elsker storbyenes høye puls!
Tar dere med på en liten rundtur og første stopp er fargerike Carnaby-street.
Fra Carnaby street er det kort vei over til Soho hvor vi kom over denne koselige lille cafeen. Renskrubbete bordplater og deilig mat...
Lyst interiør..Bildene yter ikke dette stedet full rettferdighet. Ta dere heller en tur innom om dere er i nærheten.. Lunsjen vår.. Jeg simpelthen elsker Macaroons og har store planer om å prøve meg på å lage disse på kjøkkenet hjemme. I Paris så vi disse over alt, men i London var de mer sjeldne. De er så vakre og forseggjort at jeg nesten ikke har hjerte til å sette tennene i dem..
Så svinger vi en rask tur innom Covent Garden..
Orker du ikke å gå kan du jo sette deg i denne fine sykkeldrosjen...
Tar et lite stopp hos Ella for å smake på de fargerike og lekre kakene hennes..
Dermed fortsetter vi ut til Notting Hill..Et nydelig område hvor jeg gjerne skulle hatt en leilighet.. Engelskmenn er ikke redd for å bruke farger.. Her svinger vi inn i Portobello road med alle de små spennende butikkene, og en veske som dette ble med meg hjem..Legger ut bilde i et senere innlegg.. Hit har jeg hatt lyst til å reise lenge! I denne herlige butikken/cafeen som har spesialisert seg på all verdens kokebøker kunne jeg tilbragt en hel dag. Utrolig hyggelig stemning her inne. Dessverre ble bildene innefra så mørke at jeg ikke legger det ut, men for alle som er kokebok-addicted er dette stedet en drøm! Her foregår det også workshops hvor du lærer å lage mat fra hele verden..
Her kan du kjøpe deg "gamle" skilt. Et stort utvalg i morsomme emaljeskilt. Var sterkt fristet til å kjøpe dette til min 13-årige datter :)) Fargeglade klær og et stort utvalg i morsomme strømper kan du finne her..
Cath Kidson trenger vel ingen nærmere presentasjon. De blomstrete stoffene hennes er velkjente for de fleste av oss.
En nydelig butikk med mange fristelser..
Jamie Oliver åpnet nylig en ny restaurant "Jamies Italian" ute på Shepherds Bush. Rustikt, industrielt og lekkert interiør, med en spennende meny. Trenger jeg å si at maten smakte helt perfekt? Bildet ble ikke så bra, men på kortveggen rett frem bestod belysningen av en masse Vespa lykter. Originalt og effektfullt. Vi kom akkurat da de åpnet på formiddagen og var så heldige å kunne velge og vrake bord. Bare minutter senere var det helt fullt i lokalet så jeg vil anbefale å være tidlig ute om du har tenkt deg hit..
Turkise Tolix-stoler som jeg nesten ikke kunne seg meg mett på...
Mannen og datteren min prøvde seg på hamburgeren..Fikk en sekser på terningen.
Tilbehør:
"Posh potato wedges" og "grilled polenta wedges". jeg har alltid hatt lyst til å smake på grillet polenta og det var virkelig noe jeg kommer til å prøve meg på her hjemme en gang..
Selv spiste jeg en nydelig pastarett av fløte, parmesan, andre italienske oster og sitron.
Må til slutt tillegge at prisene slett ikke var avskrekkende. Mener vi betalte rundt 500 NKR for dette måltidet. På Shepherds Bush ligger dette store shoppingsenteret "Westfield", som er Europas største. Vi hadde planlagt kun en liten tur innom siden vi heller foretrekker å rusle gatelangs, men dette senteret var så flott og behagelig at vi kunne tilbragt mye mer tid der..
Snikfotografering fra Habitats lampeavdeling. Jeg ville gjerne hatt den store svarte lampa i bakgrunnen og tok bildet selv om fotografering var forbudt over hele senteret..
Så er vi snart tilbake i hverdagen igjen. Dessverre går sommeren alt for fort som vanlig, men vi har mange nye opplevelser å varme oss på når høsten setter inn for fullt. Nå skal jeg fortsette å pakke ut av bagene våre. Bilder av noe av det som ble med hjem kommer i et senere innlegg.. Ha en fin søndag der ute :)

24 kommentarer:

Drømmedama sa...

Hei og velkommen hjem igjen,

tusen tusen takk for turen, følte et lite øyeblikk at jeg var der, midt i London...stemningsfulle og fine bilder.
Klem fra meg:-)

ps: lykke til med med nominasjonen, vel fortjent.

Tante sa...

Takk for den lille biten du av oss av London. Selv om det bare er drøye fem uker siden jeg selv kom derfra,kjenner jeg at jeg faktisk er klar for en liten tur igjen, tror det må bli en litt lenger ut på høsten..Må bare spare meg opp litt penger, det trengs nemlig..

(sandra) Nichitah sa...

du har herved fått en fast leser :)) elsker at du er så oppriktig å rolig i skrivingen din.. mann får lyst til å oppleve det du skriver om :))
ER veldig glad i england selv, men har holdt meg mest til kysten og ikke selve stor byene :))

xx

Stine Hoelgaard Johansen sa...

Hej Kardemomme,

sikken en tur I har været på, hvor ser det spændende og dejligt ud.
Du har jo lavet en hel lille mine guide, som lige er til at følge. Specielt spisesteder, er valgt med omhu, kan jeg se;), og der ser super lækkert ud.
Selma, nu 11 år, og jeg var i London i januar, med de skønneste sne i Hyde Park, shopping og afternoon the....

God weekend, Stine:)

Fru Fly * Heidi sa...

Så mange flotte bilder! Har ikke vært i London på mange år, og har tenkt snart. Lysten blir ikke mindre etter å ha sett disse! Og ang. Dagbladetkonkurransen er jeg helt enig med deg at det er en stor ære å bli nominert i dette selskapet!:) Ha en flott lørdag! Klem fra Heidi

(eddas) sa...

Heisann....
Først må jeg si at jeg har vært inne og stemt på deg:)Og så masse flotte bilder du har tatt fra turen deres...
det skiltet for ungdommer skulle vært her og:)Restauranten til Jamie Oliver var drit srtilig om jeg kan si det slik:)Nam nam god mat så det ut som....
Ha en fin lørdags kveld...

eddaKlemmer til deg

Marieinwonderland sa...

Hei og gratulerer så mye med Dagbladnominering. Jeg har selvfølgelig stemt på deg ;) Håper du vinner! Har du hørt uttrykket :" If you´re tired of London, you´re tired of life"? Det kan man jo si seg enig i ? Alltid noe nytt å se og jeg elsker "buzzen" i den byen. Nå begynner det å bli lenge siden jeg var der så det må det vel bøtes på snart. Andre byer er også fine, men ingen slår London etter min mening.

Mette sa...

Hvor er du heldig! Jeg tænker stadig meget på min weekendtur til London i maj måned. Det var mit første besøg i London, men bestemt ikke det sidste. Jeg forelskede mig i byen med det samme. Dejlige billeder.

Lotten sa...

Åhh vad härligt det ser ut! Vi har planerat att ta en tur över till London och hälsa på min moster med familj senare i höst.... kan knappt bärga mig när jag ser dina härliga bilder!

Jag har röstat på dig i Dagsbladet!

Kraam Lotten

Bente sa...

Heisan Kardemomme - London, ja - noe for seg selv og en storby å returnere til så fort det byr seg en mulighet, blir aldri lei. Vi har vært heldige og har hatt noen gode høsthelger der tidligere. I år er det eldstedatteren sin tur - med tre venninner skal de "gjøre" London i høst - gjett om de gleder seg:) Skal få henne til å lese innlegget ditt for tips, og kanskje spesielt feste seg ved tenåringsskiltet!!;)

Nydelig mat har dere også spist - gode tips til neste Londontur - når det måtte skje for vårt vedkommende:)

Ha en fortsatt god helg - klem fra Bente.

mimmi-leone sa...

Herlig...London er bare så inspirerende.

Tolix stoler er på min ønskeliste nr1.
Turkise, perfekt til kjøkkenet mitt.
Se innlegg på bloggen om du har lyst.

Inspirernde feriebilder!


Kryss fingrene for meg, har nettopp sendt av gårde jobbsøknad på stilling som visual merchandiser...ønsker meg!!!

Ønsker deg en herlig helg!

Klem fra Mimmi-Leone

sine sa...

WTF, der er vist for længe siden jeg har været et smut i London. Disse über fede billeder kalder da vist på en tur inden alt for længe. Jeg gemmer straks linket.

God helg.

Susanne sa...

God morgon, Vilken härlig resa förstår att du haft det bra! jag hade gärna haft den emalj skylten om tonåringar! den var så bra!
Vackra miljöer och inspererande, Och som "big fan" av Jamie Oliver
så hade jag nog ätit ofta där! och så snyggt det var!
vem hade inte velat ha turkosa tolix stolar..suckar jag med !

Sologbolig sa...

hei. Takk for ein flott omvisning i London. Noe var kjent , mens andre steder var nye for meg, så takk for tips, de skal eg huske neste gang eg er i London.Eg er glad i storby (Berlin blei byen i sommer)og reising generelt. Ha ein flott søndag.

På vår udde! sa...

Vilket underbart londonreportage!
Din beskrivni ng av London ær exakt den samma som det skulle ha varit jag som skrev! Looove it! Det ær verkligen en speciell stemning der!

Helena

Maria sa...

Vilka härliga bilder från London! Jag har inte varit där på många år och längtar så till att åka dit. Jag och maken har så smått börjat planera en långhelg tillsammans och London är en av destinationerna, Stockholm och Gotland de andra två. Vi får väl se var vi hamnar antar jag.

Håller på att byta bloggadr t blogspot, men tycker att den är svår att få kläm på. Meddelar när den är flyttad :)

Kram Maria

PS röstade på din blogg på dagbladet...vet egentligen inte om man får det som svensk, men det stod att de hade tagit emot min röst i alla fall.

- Rekkehuset - sa...

Hei,

Takk for at du minner meg på hvor fantastisk London er. Har vært der noen ganger - 2 år siden sist. Synes det er mer stas å komme tilbake for hver gang.
Neste sommer tar vi de to halvstore guttene med oss på tur dit for første gang.
Fortsatt god sommer til deg.

Stines Hjem - Livet på landet sa...

Wow, flotte bilder og massevis av fine opplevelser i London ser det ut til :)
Og FOR noen flotte turkise Tolix stoler!!!!! Hadde nok sittet der i maaaange timer ;)

Klem fra Stine

Ellen sa...

Heisann!Herlig informativt og ikke minst inspirerende innlegg:)Som alltid når du lager innlegg blir jeg fristet til å kjøpe/lage/reise til:)London er jo herlig, men det er ikke alltid folk rekker beyond Oxford Street og musikalene.Jeg har vært i Notting Hill, og synes også den bydelen er fantastisk.Det var like etter filmen med samme navn gikk på kinoen, og den inspirerte jo virkelig til å ta en tur dit.Men nå får jeg lyst til å dra igjen...hmmm.Må bli en tur uten småbarn i så fall:)Ha en knakende fin søndag!!

sean the prawn sa...

I am happy you had a great time in london..so much to see & do.
Thanks for sharing.

Minmill sa...

Hei Kardemomme. Jeg må legge fra meg noen ord når jeg først er innom her. Har litt smått med tid akkurat nå, men et hei fra meg må det bli. Gøy å lese dine siste innlegg om ferier med mere. Jeg har ikke vært i nærheten av en pc på tre uker, så jeg har ikke tittet i noen blogger. Bare det er vel ferie spør du meg. Det skal bli nok av tid til blogging utover høsten tenker jeg. Jeg har en uke ferie til, så nå skal jeg bare innom nettbanken før jeg svever videre i min ferieverden.

Jeg digget innlegget ditt fra London. Det frister meg til å ta en tur dit med en gang. Men siden pengene ikke akkurat flommer over hos oss etter en heftig ferietur, så må jeg vel vente med London ønske til neste år. :)))

Jeg skal prøve å tå laget noen innlegg i løpet av uka fra vår ferie. Marielyst var ren rekreasjon, og København og Berlin var det stikk motsatte, men du verden så gøy. Berlin har vel den samme høye pulsen som London vil jeg tro. Jeg er helt stappet av inntrykk og skulle ønske jeg kunne vært der lenger.

Well well, ha en flott dag videre kjære bloggvenn. Klemmer fra Minmill

Unknown sa...

Tusen takk for søte kommentarer!
Du vet, du er grunnen til at jeg startet å blogge :)

Nå har jeg vært inne å stemt på deg hos Dagbladet. Lykke til med det! Håper du går av med seieren, selv om du virkelig har fått noen verdige konkurenter ;)

Ønsker deg en nydelig uke!
Klem Jeanette

(sandra) Nichitah sa...

Ah, så koslelig å få respons ^^ Bloggen din var et lite friskt pust med så mye mønster og farger mann alrdi tenker på å sette sammen, å for ikke å snakke om tapeten :))

x

stina sa...

Jeg bare ELSKER LONDON!!!...
Tenk på alle markedene og vintagebutikkene!!!
Man trenger ikke slankekur når man drar dit,man blir jo utslitt av all traskinga og handlinga...
Så ut som en kjempetur!
Hugs...