søndag 1. august 2010

Solgult fat fra Køben..

Dette solgule ildfaste fatet har jeg ønsket meg siden sist vi var i København. Har rett og slett ikke klart å glemme det, og endelig ble det mitt! Det selges også i nydelige pastellfarger, men det var det gule jeg ble forelsket i denne gang. I går fikk vi endelig tid til å innvie det. Da laget jeg en bollekake med bær og vaniljekrem i. Ble nesten nødt til å avbilde fargebomben som stod på bordet.. Syndig godt! Men på lørdager er alt lov..
Fremgangsmåten på kaken var følgende: Bruk din beste bolledeigoppskrift. Kjevle først ut et lag som dekker bunnen av fatet og smør over vaniljekrem. Jeg brukte den ferdige fra Tine siden jeg hadde en kartong stående i skapet som snart gikk ut på dato. Deretter kjevlet jeg en avlang leiv som også fikk et lag med vaniljekrem, og deretter et dryss med bær. Jeg brukte blåbær og noen jordbærrester fra gårsdagen. Vi syntes alle at blåbærene passet best her. Det ble for søtt med jordbær i..Har forsøkt med rips en gang og det ble veldig friskt og godt. Ha en fin søndag der ute :)

27 kommentarer:

victoria (huset i byen) sa...

Så flott fat, har sett de i pasell farger, men var jo dødskul i gul....
Og de så deilig godt ut...
Håper du har en flott søndag
klem victoria

Châtaigne sa...

Mmmmmmm - det ser fantastisk godt ut! Herlig fat - skikkelig solglad:-)

(eddas) sa...

Nam nam dette så da veldig godt ut:)
Ja...jeg har kost meg masse med venner og familie i sommer....så det blir litt stusselig og komme tilbake til en mere stille tilværelse:(Men har en del lovnader om besøk av søster og venner i hovedstaden:)Det begynner og bli godt med turister og masse båter på Ylvingen....men det er jo bare hyggelig at den lille øya blir litt levende igjen:)Tremenningen mon Maria som driver utleie av overnatting og interiørbutikk..lurte på om jeg ville ha sommerjobb neste sommer:)Kanskje det :)
Nei...nå må jeg snart se og komme meg på den låven.....men har solgt leilighet og har et par boder som må tømmes først:(
Ser ut som du har hatt en flott sommer....:)
goe EddaKlemmer

Hip Spaces sa...

Wow for et nydelig fat!!!

Heidi sa...

Så fint fat, lyser opp :) Hvor i Køben kjøpe du det?

Sanne sa...

Har helt dilla på gult. Mer herlig farge får man ikke :) Og den baksten så god ut :)

idyll sa...

Det var jo virkelig et flott fat!! Kjekt når de tåler litt steikeovn, er så mye mer anvennelig da!!

Må jo si at innholdet så virkelig snadder ut for ei som har mel og sukker som fy fy:)

Kos dere:)

Krabbelure sa...

Så lekkert! Jeg som aldri likte gult før må erkjenne at det er en farge jeg blir mer og mer glad i. At man kan bake rett i denne formen er jo helt gull... for jeg regner med at den er ildfast? Ha en god søndag, fra Krabbelure.

In my house sa...

Åååååååå, dom formarna är såååå fina,,,, har dom i butiken =)

Älskar formen och speciellt den gula...

Kram josse

Janne sa...

Hei Kardemomme:)
Nå har jeg kost meg litt inne på bloggen din, etter et par måneders fravær fra blogglandia... Så herlige bilder du har lagt ut:) Takk for farger og inspirasjon, det var et deilig avbrekk!
Klem, Janne

Hegeslilleboble sa...

Oisan, stilig form!! Den har jeg ikke sett før- knallsmart at en kan steke i den også!

Sheneligans! sa...

Kjempefint fat, nydelig farge!

Og den baksten så utrolig fristende ut. :)
Følger gjerne bloggen din! :)

Klem fra meg. :)

Kaylovesvintage sa...

looks great
guess next summer I have to come to Norway and have a look at some vintage
enjoy summer

Bente sa...

Hei Kardemomme - ja, nå har jeg kost meg med ferieinnleggene dine:) Ystadferien får meg til å mimre tilbake til våre Bornholmferier - da ble det også lagt inn diverse småstopp i Skåne - og jeg merker at jeg savner det. For ikke å snakke om København, da - det er jo en by man bare MÅ besøke med jevne mellomrom;) Min Danmarksferie så langt i år har bestått av én time på Kastrup under en mellomlanding - og det er jo kun en irriterende teaser!
Flotte ting har du også fått med deg hjem - syns den kannen/vasen var aldeles nydelig - kjempelekkert med den tapeten i bakgrunnen. Det gule fatet var jo riktig et gla'fat - så gøy at det lages slike flotte former som man kan bake direkte i. Ildfaste former er jo ikke vanligvis et smykke i seg selv!
Her er det bare to feriedager igjen før det er hverdag, men det skal også bli deilig. Selvom ferie er nydelig, trives jeg godt også med hverdagsrytmen:)

Ha det fortsatt fint, Kardemomme.
Klem fra Bente.

Nina B. sa...

Takk for koselig hilsen hos meg ☺

De formene er kjempekule, og er enig i at den gule har det lille ekstra ;)

Og bollekake...mmm...så nydelig ut!
Ha en super uke!

Hilsen Nina

Stines Hjem - Livet på landet sa...

Flott fat!! Har sett det før, og det er så fint! Knallfint i gult :)

Tøvsjur sa...

Mmm så helt herlig ut.. Synd det e så lenge til lørdag;)
Forma du har kjøpt dæi va kjempefin. Kaka smake sikkert myyye bedre når den lages i en så fin form:)
Ha en fin kveld videre.
KLem fra tøvsjura Kristine

Ingrid - Fjeldborg sa...

God kveld!
Finfin form altså, enig i at den gule er helt fantastisk fin, ingen annen ildfast form i skuffen med SÅ kul farge!
Og gratulerer med kjempegøy nominasjon i Dagbladet:) Jeg har stemt på deg, såklart!
Vel, nå er det tilbake til vaskebøtta her i Fjeldborgen, det behøvs!

Klemmer Ingrid

Snedig Snelle sa...

Sukk *vann i munnen*... Stilig fat og deilig kake!
Her i strøket kalles det Prinsessekake...:-)

tintin sa...

Så lekkert fat! Ser du har glass fra Rice...er fatet også Rice??

Ellen sa...

Oooh, det så rålekkert ut!Jeg elsker boller, så dette må jeg definitivt prøve:)Blir alltid inspirert av mat-innleggene dine, så mye faktisk at nesten hele ønskelisten til bursdagen min tidliger i sommer besto av kokebøker jeg har 'oppdaget' via din blogg:)Den pliktoppfyllende familien min har dermed forsynt meg med alle Leila Lindholms kokebøker, samt Rosendals Trädgårdscafes kokebok:)Formen er kjempefin, jeg har blitt veldig fan av gult i det siste - herlig gulfarge på den der! Ha en finfin kveld!

Spunk og boblemukk sa...

Mmmmmm :)

Mollie sa...

Superfint! Og de serviettene var jammen også veldig fine :-) Rosa og gult er jo bare så fresht sammen!

lise sa...

Det er den kuleste ildfaste formen jeg har sett. Den eneste til og med, i grunnen er ikke ildfaste former noe jeg har forbundet med kult før...

Tulip sa...

Artig fat! Si meg, har kaka stekt i fatet?
Trodde det var av plast...

Kaka så veldig god ut!

Flotte feriebilder:)
Ser ut til at dere har valgt liknende bosted som oss på ferien; et stort gammelt hus! Artig å se!

Klem

Elise (spilloppene) sa...

Kaka ser herlig ut. Og jeg ELSKER det fatet. Hvilket merke er det/hvor kan man få kjøpt det ?? :)

Kardemomme sa...

Elise: Denne keramiske formen er kjøpt på Plint i København, men jeg tror faktisk at du kan få tak i det her i Norge også. Muligens Rafens. Merket er RICE! Jeg er så glad i fatet mitt og bruker det mye. RICE har så utrolig mange fine ting i sitt sortiment. Lykke til med letingen! Og ha en god helg! Klem fra Kardemomme :))