lørdag 2. oktober 2010

Falaffel

Noe av det det beste jeg vet er falaffel, og innimellom tar jeg meg tid til å lage disse gode bollene fra bunnen av. Det er jo så enkelt som det kan få blitt. Må bare huske å legge kikertene i vann et døgn før bruk.



Falaffel

1 liter tørre kikerter, eller 3 bokser hermetiske.
2 egg
1 løk, eller 2 fedd hvitløk
1 ts cummin
1 ts coriander
noen dråper sitron
2 ts salt
olje til steking

Fremgangsmåte:
1 liter tørre kikerter legges i vann i mist et døgn. Sil av og skyll ertene et par ganger underveis. Hvis du bruker den hermetiske varianten, skyller du ertene og legger de i foodprosessoren direkte. OBS! Ingen koking. Hverken på de tørre, eller de hermetiske. Bruk en foodprosessor med kniv og mos ertene til en fin masse. Tilsett, løken, egget, krydderet og sitronsaften, og mos i prosessoren enda et minutt.Form bollene til små "kjøttboller", og stek den i en panne med mye olje. Skal dekke bunnen.Jeg bruker falaffel til mye, men i dag ble de pakket inn i en fajita som var til overs etter gårsdagens taco.Deretter fylte jeg på med små kirsebærtomater, mais, agurk, rødløk, rømme og sweet chilisauce.
Lykke til!

22 kommentarer:

Unknown sa...

Hei, NYDELIG, en av mine favoritter også...når jeg er i London så er dette ofte noe av det første jeg gjør...rett til et arabisk gatekjøkken og bestiller en stor pita med falafel...mmm...kos dere, ha en fin helg videre Kardemomme.

Rikke - fargesirkelen sa...

Det så helt fantastisk godt ut. Du klarer alltid å friste meg med dine kjøkkenkrumspring - og det er ikke bare bare :D

Trollmora sa...

ååå det der så nydelig godt ut!!!!!

Lykkeliten sa...

Hm, dette tror jeg aldri jeg har smakt, så det må prøves!

Klem Lykkeliten

Skjerstad sa...

Så herlig det ser ut :) Jeg er kokk i forsvaret , der har vi falaffel noen ganger . Ungdommene elsker det ! Skal prøve ut denne oppskriften ;)Artig å prøve nye synes jeg ;) Takk for at du deler :)
Ha en fin Lørdagskveld :)

Klem fra Janne :)

Fru Usken sa...

dette ska prøvas! takk for oppskrift!! har så lenge hatt lyst å smaga falafel, har hørt om d så mange gange - ser di spise d på film osv.. å d ser så godt ud! så takk:))
klem:)

Differentia sa...

Kære Kardemomme!

Så flotte billeder du tager, det ser meget indbydende ud. Her i huset elsker vi også falaffel, ja kikærter i det hele taget.

Rigtig god aften.

Mange hilsner
Mette

ninaslykkeliten sa...

ohhh, det høres så godt ut..........få vann i munnen.
Det blir prøvt neste helg.Klem Nina

Haust sa...

Falaffel har eg jammen aldri smakt, kanskje eg burde prøve? Høyrest godt ut!

almaPalma sa...

Det såg utruleg godt ut.:) Trur eg må prøve å lage det ein dag.
God helg til deg!
Klem frå Kristin

Rikke sa...

Hej Kardemomme!

Tak for opksriften! Vi er lige kommet hjem fra Israel i dag, og denne opskrift kommer os til gavn, når vi snart kommer til at savne det fantastiske mellemøstlige køkken. Muuuums!

Kh Rikke

Lindus sa...

Nam nam.. dette så godt ut! Det må prøves en gang.
Ha en fortsatt fin kveld og helg!
-Lindus :)

MøbelPøbel sa...

Ååå..nå fikk jeg vann i munnen! Denne oppskriften skal jeg jaggu prøve meg på neste helg:))

God helg!

Klem Christine

Marianne With Nor sa...

Mmm dette såg virkelig fristende ut! Må jeg prøve en gang! Takk som delte oppskrift!

Håper du har en fin lørdagskveld!

Klem Marianne

Stine Hoelgaard Johansen sa...

Kære Kardemomme,

mums hvor ser de lækre ud de falaffel-frikadeller. Sådan nogen har jeg aldrig prøvet at lave, men må snart gøre dine efter.
Vi har fået grydesteg i aften. Gammeldawa økologisk grydestreg som har stået og simret med gulerødder, løg og suppe-visk.
Dertil basmata ris, rucolasalat med melon i tern og friske figner og en hjemmelavet pesto med persille og citron. Det smagte altsp også rigtig godt.
Fortsat god weekend, Stine:)

gult hus i svingen sa...

skal sannelig prøve denne oppskrifta på falaffel. Har aldri laga det hjemme, men nå blir det gjort også:-) Ser utrolig godt ut:-)

God søndag ønskes deg fra Trine:-)

Marianne sa...

Mmm, det var noe nytt og så veldig godt ut da =)

Anette sa...

Hei, denne oppskriften skal jeg prøve ut!
Jeg er veggis, så dette er flott!

Lurte bare på om du visste sånn ca. hvor mange kalorier det er i hver falaffel?

Takk!:)

Anette sa...

Hei, denne oppskriften skal jeg prøve ut!
Jeg er veggis, så dette er flott!

Lurte bare på om du visste sånn ca. hvor mange kalorier det er i hver falaffel?

Takk!:)

Kardemomme sa...

Anette: Dette var et vanskelig spørsmål. Jeg vet ikke hvor mange kalorier det er i de forskjellige ingrediensene. Men siden det kun er kikerter, egg, løk og krydder i dem kan det ikke være så galt. De stekes jo i olje og det forhøyer fettnivået litt, men..I hvertfall er de veldig gode :))Klem fra Kardemomme :))

Project Vibes gate sa...

Hei: flott blogg btw. Men du: hvordan steker man disse duppedittene? Måtte prøve oppskriften din med en gang, men det tar tid og de henger ikke sammen og blir ikke sprøe utenpå - hva er trikset? takk :)

Anonym sa...

takk for at du delte dette med oss. det ser kjempe godt ut.