onsdag 29. september 2010

Vaniljeboller på en onsdag..

Jeg ligger litt etter med innleggene mine, men det er vel ingenting i veien for at man kan legge ut oppskrift på deilige vaniljeboller på en onsdag? Hadde tenkt å vise hva jeg fant på loppemarkedet jeg var på i helgen, men funnene mine henger på tørkesnora for øyeblikket, så det får komme senere..
Men her er altså min aller beste opskrift på vaniljeboller. Denne oppskriften har fulgt meg i årevis og er bakt utallige ganger i årenes løp. Her følger noen bilder av prosessen, og under finner du den gode oppskriften.



Lekre vaniljeboller:
50 gr. gjær
150 gr. smør
5 dl melk
1 1/2 dl sukker
1 ts salt
1 ts kardemomme
ca.15 dl hvetemel

Fyll: 2 dl fast vaniljekrem.
Sett ovnen på 250 grader. Smelt smøret i en kjele, og bland i melken. Bland alt det tørre og hell over smør/melkeblandingen. La heve i 45 minutter. Del deigen i 2. Kjevle ut hver leiv og del den i 8 deler.
Fordel en vaniljekrem på firkantene, og brett inn hjørnene godt. Legg bollene med skjøten ned. Etterheves i minst 30 minutter, og stek de midt i ovnen i ca. 5 minutter. Med det samme de kommer ut av ovnen, pensler du med smeltet smør og dypper de i sukker.

Advarsel: Sterkt avhengighetsdannende :)

34 kommentarer:

emblas-kanel sa...

Mmmm. Disse så gode ut, og sterkt avhengighetsdannende mat liker vi! Denne oppskriften må prøves, takk for at du deler den med oss.
Klem fra emblas-kanel

Frieblonder sa...

Dette hørtes helt nydelig ut!!
Gleder meg til å se loppefunnene dine:)

Ønsker deg en fin kveld!
Hilsen Frieblonder

Unknown sa...

Hei Kardemome, takk for nok en oppskrift som ser fristende ut. I helgen bakte jeg jo hindbærsnittene som du har blogget om, og som du sa...de var bare sååå gode. Ser vi har samme litermål i rosa fra Åhlens, det er fint ikke sant...nostalgisk form samtidig som det er nytt og annerledes. Ha en fin blogguke videre. Wilhelmine

ninaslykkeliten sa...

Det ser kjempelekkert ut. Nam Nam. Tenker jeg skal prøve oppskrivten i helga :-)) Tusen takk

ninaslykkeliten sa...

Hmmm, det ser lekkert ut. Nam Nam.......skal prøve oppskriften i helga. Tusen takk Nina

FlorasFrue sa...

Mmm, ser fantastisk ut - og når det er skikkelig velprøvd kan jeg også prøve:0) Egentlig er jeg dårlig på jærbakst, men gir meg ikke.
Kjersti

Tøvsjur sa...

Mmm de her så helt herlige ut!
Kanskje de må prøves til helga! Skal på hyttetur med et vennepar og da kan det jo være greit å ta med sæi litt boller :)
Håpe du har en fin kveld
klæm

Anonym sa...

jeg fikk vann i munnen mens jeg leste! Dette skal jeg sannelig prøve. Takk for herlige bilder og flott oppskrift:-)

Heidi

Maria sa...

Vaniljbullar på en onsdag...vilken perfekt dag!

Lotten sa...

Åhh precis sådana är min favvo-bulle på Bergs konditori på Marstrand - Bullparadiset på västkusten!

Minmill sa...

Oj, det både hørtes og så veldig godt ut. Jeg merket jeg fikk vann i munnen nå. Svelg! Jeg har stappet i meg masse sjokolade i dag, men søtmons som jeg er så kunne jeg sikkert fått plass til en slik også. Nam!

Minmill sa...

Oj, det både hørtes og så veldig godt ut. Jeg merket jeg fikk vann i munnen nå. Svelg! Jeg har stappet i meg masse sjokolade i dag, men søtmons som jeg er så kunne jeg sikkert fått plass til en slik også. Nam!

Marit sa...

Jeg tenkte faktisk å bake...og nå vet jeg hva jeg skal bake for de så veeeeldig gode ut. Vil tro de er avhengighetsskapende ja. Perfekt på en kaldt høstkveld. Håper virkelig mine kommer til å se like bra ut :) Ha en koselig kveld.

Bringen Blomster sa...

mmm...Denne må jeg prøve,så nydelig ut. -og kan vel neppe bli mer sukkeravhengig enn det jeg allerede er ;))
ps. har en giveaway innr hos meg hvis du vil prøve lykken ;)
-synnøve-

Skjerstad sa...

YAMMY !! Oppskriften er notert ;) Her skal det bakes ;) ( jeg er kokk med mat glede ) De så farlig vanedannende ut ja ;)

Ha en fin fin kveld :)
Klem fra meg :)

gult hus i svingen sa...

deilige vaniljeboller, disse skal prøves i det gule huset:) Tennene løper i vann ved tanken:)

Fine bilder med flotte kjøkkenting:)

Klem fra Trine:)

Veronika Mikkelborg sa...

ahhh! det er jo så godt og dine så jo bare lekkre ut i tillegg:))

veronika

Anonym sa...

Dette så fantastisk godt. jeg elsker vanilje boller. Så pene og runde de ble.

Trollmora sa...

Som om jeg trengte flere gode oppskrifter nå.... sukk.... (løøøøøper til kjøkkenet) :)

Ha en god kveld!

Marie sa...

Ååå gurimalla de så bare fantastiske ut!!! Min minste datter er ett år idag, og vi skal ha selskap og feire til lørdag- da spørs det om ikke dine huset ved bekken spesial vaniljeboller står på kakebordet!!;)
Kos deg masse med baksten og ha en herlig kveld:) Stor klem

Vilmelinas liv - Ellen-Marie sa...

Åh, nam-nam - jeg elsker gjærbakst! Dette skal prøves og deles med min kjære førstkommende helg:)
Takk for tips!
Ha en fin kveld!
Klem Ellen-Marie

PillePalle sa...

Kjære Kardemomme! Vaniljebollene ser utrolig delikat ut! Synes, oppskriften er helt enkel. Tusen takk for tippset. På lørdag er det fotballkamp igjen, kanskje vil guttene glede seg over sånne herligheter. Du, bildene dine er så flotte i det siste. Det vil ikke se at de var ikke flotte før :) Men synes, de er litt større enn før? Dessuten liker jeg collagene veldig godt!
Ha en fin kveld videre! Klemmer fra PiPa

Haust sa...

Namnam...vaniljebollar er knallgodt! Det skal eg jammen lage i nær framtid!

Kardemomme sa...

Heidi: Bollene kan trygt prøves! de er enkle å lage og veldig, veldig gode :))Ha en fin kveld. klem fra Kardemomme :))

Marie: Gratulerer med prinsessas 1 års dag! Åååå, så koselig med sånne små! Husker så godt at datteren fylte sitt første år. Nå er hun 13, og årene har gått altfor fort.Lykke til med bolleoppskriften om du prøver deg.
De er enkle å lage faktisk, og faaarlig gode :)) klem fra Kardemomme :))

s h i n e d e s i g n sa...

Åååå for et herlig innlegg! Jeg syns nesten jeg kan lukte de delikate vaniljebollene helt hit!! Gjett om de skal testes ut i helga da :-) Tuuusen takk for oppskriften!

tante fiolett sa...

Jeg ELSKER vaniljeboller!! Den oppskriften må jeg prøve!! Flott blogg du har:)

Ha en fin kveld, klem Jeanette

(eddas) sa...

Denne skal jeg holde meg unna;))
Er det din have i innlegget under??
Der så det veldig koselig ut:)
kos deg
eddaKlemmer

MissMette sa...

Takk for at du deler, denne oppskriften sååååå utrolig godt ut :) tror ikke jeg noen gang har smakt vaniljeboller :)) Klem fra Mette

mimmi-leone sa...

Dette så veldig godt ut, og husker du de vi kjøpte...var det ved Østbanehallen...en gang på 80-tallet?
Dette fremkalte iallefall koselige minner.
Men dessverre slike boller liker ikke magen så godt lengere, så jeg bør helst ikke....
Men kanskje til M og N de vet nok å sette pris på det.

Ønsker deg en herlig uke med klem fra Marianne

En støvel og en sko sa...

Hei Kardemomme!
Så utrolig fine bildecollager du legger ut for tiden. Denne oppskriften er notert og skal prøves i dag da vi får gjester. Hm, gler meg. Og så gler jeg meg til å se hva som tørker på snoren din for øyeblikket. Kan det være flere hærlige retrostoff du har fått tak i?
Klem, Sølvi

Janne sa...

Åhh, Kardemomme.... Det er FARLIG å lese sånt for meg for tiden... Blir helt GAL om jeg ikke får noe å stappe i munnen akkurat nå! Får stupe ned i sjokoladeskuffen så lenge....
Oppskriften må prøves SNAREST!

Klem

Stines Hjem - Livet på landet sa...

Nyydelige bilder, Kardemomme :)

linn sa...

eg har prøvd ut desse lekre bollene dine, og det blir ikkje siste gong!

Sååå gode, og så grei oppskrift!

Takk for at du deler :O)

God helg til deg!

Supersnuppa sa...

Mmm, disse så lekre ut! Jeg stjeler oppskrifta di.