torsdag 30. september 2010

Barnas 70-tall, en loppeskatt.

Forrige helg ble det kun en liten tur på loppemarkedet i nærområdet hos min venninne. Jeg forsøker alltid å nullstille meg før jeg oppsøker høstens markeder. Da blir jeg ikke så skuffet om det ikke skulle dukke opp noe spennende. Men denne dagen skulle jeg finne noe som for meg er en virkelig liten skatt.
I en liten eske fant jeg noen barnestoffer som var velkjente og kjære. Jeg har alltid vært så begeistret for den sjarmerende barbafamilien, som jeg ser på som et tidssymbol på 70-årenes barnerom. Stor var derfor gleden da jeg dro fram  disse gardinene som utvilsomt hadde ligget der i mange år. Noen av gardinene var litt bleket, men de fineste motivene var vel bevart, og egnet som innslag i lappetepper, eller i glade stoffposer på barnerommet.
Jeg ble så overlykkelig over dette funnet. Og resten av den lille esken inneholdt også søte barnetekstiler som nok hadde gledet et barn for lenge siden. De små barbafigurene har jeg hatt liggende i skuffen en stund. 
Datteren er 13 og ikke så interessert, mens jeg derimot hadde glede av å finne de fram igjen for anledningen.
Det søte pandastoffet er et dynetrekk samt putetrekk til baby, mens det blå/turkise er et dynetrekk beregnet til litt større barn. Det flere meter lange Donaldstoffet lå helt ubrukt i samme esken. Nå må jeg for alvor begynne å tenke på å åpne nettbutikk her. Stoffhaugene hoper seg opp, og jeg har fått mange mail med spørsmål om jeg vil selge. Så litt senere i høst blir det nok butikkåpning her ved bekken. 
Inntil det må dere ha en fortsatt fin torsdag der ute :)

37 kommentarer:

ninaslykkeliten sa...

Det var en skikkelig skatt, som du har funnet på loppis. Tusen takk at du har lagt inn kommentar hos meg.
Klem Nina

Makeminemidcentury sa...

I translated again! I love the Barbapapa fabric!

Just beautiful ... there was some gorgeous baby smocks on Etsy a little while back.

Absolutely love what you found! I wish I could fly over, just for a weekend and trawl through the fleamarkets! What a treasure trove!

Love the fabrics!! You have such a good eye for these things!

God som Grønn sa...

Ojojoj, nå ble jeg misunnelig, det Barbastoffet skulle jeg gitt MYE for. Heldige du som fant hele den skatten : )

Scandinavian Retro sa...

Barbafamilien er jo helt fantastisk- og gardinene må jo være tidenes loppiskupp!! Bare ta kontakt om du ønsker å selge de:) De andre tekstilene var jo også veldig sjarmerende. Ha en fortsatt fin dag!

Strikkelise sa...

Åh, jeg får helt klump i halsen når jeg ser de barbafigurene. Jeg hadde hele familien, det var en av de mange ting som ikke ble tatt vare på fra mine leker. Snufs. :)
Mange fine funn, det Donald-stoffet så fantastisk ut, med så store motiver!

Frk.Eplegrøt sa...

åh nå ble jeg nermest rørt av glede inni meg.
Jeg hadde nemlig det gule rutete panda stoffet som liten:) Men jeg husker det som mye mer falmet i fargene og at det var et super mykt og deilig stoff.Godt brukt med andre ord! ÅH - Minner fra barndommen dette altså :)

Fred sa...

Vidunderlige billeder!
//Frederikke

Marianne With Nor sa...

Utrolig stilige stoffer! Heldig du var :) !

Ha en fin ettermiddag!

Klem Marianne

Lotten sa...

Åhh vilken nostalgi! Jag älskade Barbapappa när jag var liten.... Den rosa-orange Zebran stal mitt hjärta.... Åhh vad söt den var! Helt i mina färger ;-)

Kraam Lotten

Randiga Tråden sa...

Härliga underbara tyger.

gult hus i svingen sa...

søte barnestoffer og flott vase med blomster:) Liker marimekkoputa i Eamesstolen:)

Åpne nettbutikk, ja!!!!

Klem fra Trine:)

Stines Hjem - Livet på landet sa...

Wow, for noen funn!!! Utrolig fine stoffer!!!!!

Ha det fint i det kjempeflotte høstværet :)
Klem fra Stine

Anonym sa...

Å, så mange fine stoffer! Barbafamilien slår aldri feil, men det stoffet med elefant og Zebra så også veeeeldig fint ut. Så heldig du var!

MøbelPøbel sa...

Heldig du har vært!! Jeg har helt den samme følelsen ang Barbra-familien..gode barndomsminner:)

Så utrolig flott og kreativ blogg du har! Jeg tar deg med på rollen min med en gang så jeg kan følge deg videre:)

Tudeliduuu!
Klem Christine

Marieinwonderland sa...

Fantastiske funn! Det ligger nok masse stoffer på loft og kjeller fortsatt der ute. Gjelder bare å fortsette å gå på loppemarked :)

Trollmora sa...

Ja, det var jammen litt av en skatt du kom over der må jeg si!!!

Anne sa...

Å så fint dette var. Kjempefin blogg du har. Jeg har akkurat oppdaget denne verden, å du verden så morsomt det er. Aner ikke helt hvordan man lager seg en blogg, men jeg har ihvertfall funnet flere som er spennende å lese, og som skriver mye om det jeg liker å holde på med. Blir skikkelig inspirert:) Jeg samler på barbapappa ting, utrolig fint stoff du fant. Masse lykke til videre, og kommer du til å åpne nettbutikk, skal jeg være langt fremme i køen. Hilsen Anne- Christin.

NIB sa...

For en nydelig, nydelig skatt! Skulle gjerne vært med deg på "nullstillingen" og tur en dag:)

Så moro å finne SÅ fine ting, her i Østfold er det faktisk mulig enda.

GOD torsdagskveld, kjære du!

Solveig

Marit sa...

Takk for koselig hilsen hos meg. For en fantastisk liten skatt du fant, jeg kjente nesten følelsen her jeg sitter for pc`n :) Hjertet gjør et lite hopp av glede :D Lykke til med oppstart av nettbutikk. Blir spennende.

Fru N sa...

Så koselige stoffer! Likte særlig godt donald i orange matrosdress :)

Christine C sa...

Å så mange flotte skatter du har fått tak i!! Jeg hadde besvimt av glede hvis jeg hadde kommet over det barbastoffet, hehe. Helt herlig!

Ha en flott kveld videre :-)

Ellen sa...

Heisann Kardemomme:)
Så lekre stoffer du har fått kloa i, det er jammen ikke ofte jeg kommer over noe sånt!Ved nærmere ettertanke så har jeg ALDRI kommet over noe sånt;)
Jeg venter SPENT på at du skal åpne butikk, det kommer til å bli råbra!Tenk så mye fint du har kuppet på loppis, det er jo bare haugevis av skatter der.Blir kanskje ikke bare stoff heller?
Digger Barba-stoffene.Jentene mine er veldig glad i Barbafamilien, jeg har kjøpt alle bøkene og de er nesten lest i filler.De bøkene er så søte:)
Ha en fin torsdagskveld du også!
Klem fra AndregasEllen:)

Gunn sa...

Oi, så heldig du har vært! Har sett etter stoffer med Barbafamilien i alle år jeg har gått på loppis, men har fortsatt til gode å se noe av det så begynte å lure på om det ikke ble laget noe slikt (er barn av 80-tallet) :)

Anne (Moseplassen) sa...

så nydelig det barbarastoffet var! herlige minner :)

Jeg lurer jo litt på hvor stort stofflager du har, eller er du veldig flink til å bruke opp? (hehe, jeg har lett for å hoarde slikt sjøl altså, men så har man jo til gjengjeld når inspirasjonen til å lage noe anngriper en lørdagskveld)

victoria (huset i byen) sa...

Så herlige stoffer du har funnet, bare elsker Barbarafamilien, og har mye av de selv, men heldigvis har jeg en liten frøken som begynner å like de like godt som sin mor ;) Ha en fin helg
klem victoria

Unknown sa...

Du og du...dette er jo bare helt fantastisk...barbapappa...mine favoritter når jeg var liten, jeg bare elsket å se hvordan barbamamma ordnet inne i huset sitt, så nydelig vet du. Og når det gjelder det med å åpne en liten bloggbutikk, så er det bare en ting å si, DET MÅ DU GJØRE KJÆRE KARDEMOMME, jeg står i kø allerede;-)) Du vet jo den kokebok cafeen jeg til stadighet snakker om...tenk deg en slik cafe, med retrostoff og bloggeprodukter...å jeg ser det for meg...hadde blitt en slager det vet du;-)) Ha en fin helg...klem fra Wilhelmine

Stine Hoelgaard Johansen sa...

Hej Kardemommen

Lige præcis de Babapapa billeder kan jeg huske.... vildt, kan ikke huske om det var fra en bog eller film... Men sidst jeg så dem, var da jeg var lille:)))
Dejlige minder.
Bogen på min blog er forholdsvis ny, tilgengæld har jeg rigtig, rigtig mange gamle og fantastiske håndarbejdsbøger og blade. Har fået en helt del af min svigermor som i sin tid blev uddannet håndarbejdspædagog, i en tid med håndarbejde. Desuden har jeg samlet i mange år og købte en del da jeg gik på håndarbejdsseminariet.
Jeg glemmer bare at kigge i dem, og det er absolut en skam, for der er mange "godter" i dem.
Du må have en dejlig aften og kommende weekend
Knus Stine:)

Marianne sa...

=)

(sandra) Nichitah sa...

AH! <3 Så utrolig herlig ^^ Barbara pappa og disney <3

Hege sa...

Pandasengetøyet har jeg akkurat fått av mamma og det ligger i stykebunken og skal tas på nå jeg får en liten i løpet av et par tre uker. Mitt er rødt da, i steden for gult.

Kardemomme sa...

Hege: Så moro å høre at det finnes i rødt også! Er sikkert helt nydelig! Gratulerer med den forstående begivenheten :))
Ha en fin helg! klem fra Kardemomme :))

tintin sa...

Så morsomt å se barba-stoffet! Vekker masse minner.
Litt av et kupp du har gjort.
Ønsker deg en fin helg!

elisapetch sa...

Åååh, nostalgi! Det donald-stoffet hadde jeg til gardiner og som lampeskjerm på barnerommet sent på 80-tallet, og min søster før meg igjen. Gøy! :)

Stines Hjem - Livet på landet sa...

Hei igjen, Kardemomme :)
Så koselig at du ble med på min give away! Du hadde jo virkelig hellet med deg i Zanz sin, så hvem vet?!?

Jeg vet bare ikke hvor mange lodd du tar?? Regner med at de skal settes på stoffene??

Klemmer fra Stine

Rosa sa...

OHOOOOOOO! Hvilket kupp!
Som barn av 70- tallet er jeg også oppvokst med Barbafamilien- tenk å finne stoffer med de på da! Lykke:-)

Gleder meg til butikk! :-)

Klem, Rosa

Camilla sa...

Ser flere andre også har komentert det, men Pandastoffet vakte virkelig minner! Hadde rester av det som liten og kjente plutselig at jeg savnet det.

Camilla sa...

Ser flere andre også har komentert det, men Pandastoffet vakte virkelig minner! Hadde rester av det som liten og kjente plutselig at jeg savnet det.