søndag 15. august 2010

Macaroons på hjemmebane..

Jeg har jo snakket så varmt om mitt første møte med de nydelige Macaroonskakene, og endelig fikk vi satt av tid til å forsøke oss på den noe vanskelige, men veldig morsomme oppgaven. Min snille og kreative svigerinne fra bloggen Moia min Moia, og butikken Moia på Ski kom innom for å bli med på den store bakedagen. Og det ble virkelig en stor bakedag i dobbel forstand. Vi mangedoblet oppskriften for å være sikre på at det skulle bli nok, men vi skjønte etterhvert at det hadde vært enklere å forholde seg til en mindre porsjon. Vi synes vi fulgte oppskriften etter alle kunstens regler, men fikk likevel sprekker i kakene våre.Var det stekingen, eller noe annet som gikk galt tro? Siden kakene ikke ble helt perfekte tror jeg at jeg venter med å legge ut oppskrift til jeg har funnet fram til en som er enklere og kanskje bedre.
Men vi hadde det supermorsomt med å farge inn makronene da vi kom så langt i programmet.
Dette var det morsomste av alt ,og som dere ser sparte vi ikke på de fargeglade dråpene.Oppskrift kommer som sagt senere. Foreløpig kan dere jo se på bildene fra den glade bakedagen :)

Dette ble altså ikke de perfekte Macaroonsene vi hadde sett for oss, men jeg kan nesten ikke rive meg løs fra kakeboksen likevel.De ble veldig gode på smak. Akkurat så seige inni som de skal være..Men overflaten skal jo være glatt. Kanskje noen der ute har gode erfaringer og tips til hva som kan ha gått galt?
Ha en fin uke der ute :)
 

59 kommentarer:

Frk lykkelig med farge sa...

Hei Kardemomme.

Dette ser jo virkelig lovende ut, synes de ble knall fine jeg.
Dere har vært gode og kakeboksen var vanskelig å løsrive seg fra.

Klem fra Ann Kristin

Differentia sa...

Hej søde Kardemomme!

Desværre ingen bageerfaring når det kommer til macaroons, men vil bare fortælle at for mig gør det ikke noget at de ikke er helt glatte udenpå, jeg sidder alligevel og savler over de lækre billeder :-)

Rigtig god uge!
Knus Mette

Barbros lille atelier sa...

Så flotte farger! Litt sprekker er bare sjarmerende:-) De så utrolig gode ut, så jeg venter spent på oppskrift.

Klem

Mor og datter sa...

nam nam dette så godt ut og såå fargerikt!! :) jeg har aldri laget dette før, jeg trodde de skulle være litt sprekker i disse jeg.. hihi jaja der ser man hvor dreven jeg er på bakesiden. Gleder meg til oppskriften og forsatt forskning på å ikke få sprekker!! ;) ha en fin kveld videre.. klem

Ellen sa...

Heisann!Så det var det prosjektet du forberedte i går altså!Spennende:)Herlige farger, jeg er svak for bakverk med fine farger.Tror det henger igjen fra barndommen, hvor alt som var rosa eller turkist var veeeeldig forlokkende.Men de er lekre, sprukne eller ei.Vet ikke hvordan de smaker, men det ser godt ut!
Håper du finner en sprekkefri oppskrift da:)

Tove sa...

Hei!
Veldig koselig blogg du har og veldig fine kaker :)
Jeg så Sverre Sætre en gang, og mener hans greie var å la de stå ute i romtemp 10 min før de stekes, for å tørke. Men det kan jo allerede være en del av oppskrifta di?!
Lykke til :) Gleder meg til fortsettelsen!

mymlen og my sa...

Hei, det var noen fargerike macaroons. Sikkert kjempegode, det var ihvertfall mine. Jeg lagde macaroons for noen dager siden, da fulgte jeg oppskriften til Leila Lindholm, den ligger på www.recept.nu Der er det en liten videosnutt om hvordan hun lager disse skjønne, gode kakene.
Det er ihverfall viktig at de tørker godt før steking. Bare søk på Leilas oppskrifter, jeg fulgte den til punkt og prikke, det gikk veldig bra. Eggehvitene må ha rom temp før man pisker de. Lykke til.

Ha en fin bakedag,
hilsen Mymlen og My

Tonje sa...

Hei.

Det er ikkje alltid at alle oppskrifter "tåler" å bli dobla for mange gongar, plutselig heng ikkje mengdene av dei ulike ingrediensane i hop lenger. Det kan kanskje vere det som har skjedd...? Dei var uansett svært dekorative! Og du må gjerne legge ut oppskrift for eg vil gjerne prøve meg på slike :o) Klem Tonje

NØ´s Roderier sa...

Jeg synes nu dine kager ser rigtig rigtig fine ud!

victoria (huset i byen) sa...

Åhhh de så deilig ut, og med alle de flotte fargene da....
Gleder meg til du finner fram til en god oppskrift på de, da skal jeg prøve, ser jo helt nydelig ut...
Fin søndag til deg
klem victoria

Hvite tulipaner sa...

Hei:)

Makroner er kjempegøy å lage og smaker helt fantastisk!

Jeg la ut oppskrift og innlegg for litt siden på bloggen min, og hvis du vil sjekke det ut så er linken: http://hvitetulipaner.blogspot.com/2010/06/hjemmelagde-makroner.html

Grunnen til at de sprekker kan være flere: ikke romtempererte egg eller for mye røring er de vanligste står det i makronboka mi.
I tillegg er det visst sånn at øvelse gjøre mester:)

Klem fra meg

Jannike sa...

Vakkert :-) Flotte farger og skal jeg være ærlig så likte jeg at de var litt sprukne. Ser ikke ut som om de er laget i en fabrikk!

Fargevandring sa...

De ser jo kjempelekre ut. Ikke tenk på sprekkene, det gjør dem bare enda mer koselige syns nå jeg da. Da vises det at de er hjemmebakte og at det ligger mye arbeid bak...

Bringen Blomster sa...

Å så hærlige farger! Har lenge tenkt på å prøve å bake disse,ser så gode ut. Kan jeg spørre hvilke fargestoffer du har brukt?-regner med det ikke er konditorfarge fra butikk;)
-synnøve-

mykstart sa...

På twitter har det vært en gjeng som har drevet med makronnerding. #makronmafiaen. Der er det helt sikkert noen som kunne ha svart deg. Med glede. Selv har jeg ikke forsøkt. Bare fulgt med på sidelinjen. Har forstått på dem, at det skal bakes noen ganger før de sitter. En del ting som skal klaffe. Lykke til videre. Og gi meg gjerne et hint, om du vil makrontwitre. Så skal jeg sette deg på sporet av makronnerder.
:-)

Maya sa...

Sukkertøy for øyet! :) Og magen! :) Har lenge drømt om å lage dem selv, men så var det det med å somle seg til ting... Kanskje dette var sparket jeg trengte :)
Maya

Stine Hoelgaard Johansen sa...

He, he, fantastisk!!
Skønt med alle farverne. Jeg kan lige se situationen for mig, og jer stå med farverne og diskutere om der lige skal et par dråber mere i eller ej...:)
Stine:)

♥ Linnie ♥ sa...

De så kjempegode ut :D

Til å være første forsøk,
synes jeg dere var kjempeflinke altså :)

Øvelse, gjør som regel mester,
så nå har du unnskyldning for å gjenta dette flere ganger, tihi ;D

Fikk lyst å smake,
synd du ikke bor innen "stikke-innom-og-blafre-med-øyenvippene" - avstand ;)

Klem Linnie =)

Re-dizain sa...

Mums!!!
Hoppas att allt är bra med dig och att du också haft en skön sommar?

salige lavendel sa...

Jeg elsker makroner jeg også, og disse så jo superlekre ut!! Spent på oppskriften din =)

Bente sa...

WOW - jeg er mektig imponert - de ser jo helt perfekte ut - sprekker eller ei - og det er jo smaken som teller! Husker godt disse fantastiske macaroons fra et besøk i Sveits - hadde aldri trodd det var mulig å bake dem selv. Som sagt - mektig imponert:):)
Ha en fin uke, Kardemomme.
Klem fra Bente.

Anonym sa...

synes de så himla gode.. og de herlige fargene!! og så lenge de smaker godt gjør det vel slett ingenting at de har en sprekk.. synes dere har vært flink!! :)

Unknown sa...

Syns de var flotte med sprekker og eg :o)

Såg skikkelig gode ut, så eg glede meg te oppskrift!!

Og dei fargane var jo bare heilt lekre! E ein smule fargeglad sjøl ja... ;o)
Kan eg spørr kor du har kjøpt dei fargane?

Uansett ser det ut te at dåkke har hatt ein flotte dag, og må i dag bli lika fiiiin :o)

Marie sa...

Hei Kardemomme
Jeg syns de var sjarmerende med sprekker jeg. Koselig at det syns at det er hjemmelaget. En herlig kakeboks. Dette tror jeg nok at jeg må prøve meg på sammen med barna :-)
God mandag
Klem fra Marie

Unknown sa...

Syns de så sykt gode ut : )) Men så elsker jeg marengs da...med eller uten sprekker : ))

(sandra) Nichitah sa...

Ah.. Jeg synes nå de fikk litt personlig preg jag da, skikkelige nussleige ble de :))
Fikk litt vann i munnnen når jeg så bildene, så fargerike og delikate ^^

Lykke til med å finne den perfekte oppskrifta, den kommer når du minst aner det :))

xx

almaPalma sa...

Kor nydelige dei såg ut! Eg må innrømme at fyrste gong eg høyrde om desse kakene var her hjå deg for litt sidan. Fantastisk med alle dei nydelige fargane! Trur eg må prøve ein gong eg og! Det må no vere utruleg gøy å servere, ser for meg kor glade gjestane vert av dei nydelige fargane! Det er ei fryd å sjå på bilda dine.:)
Klem frå meg

SiriR sa...

Syns de ser helt fantastiske ut jeg!!

Og så masse spennende du har gjor ti sommer:)

Haust sa...

Mmmm...dei ser skikkeleg freistande ut, sprekker eller ei!

Ha ei god veke! :)

Fjasevas Huset sa...

er imponert!! de så riktig lekre ut å både se på og putte i munnen.. nam nam sier nå bare jeg!

Stor klem fra mor i huset

Lotten sa...

Mmm dom ser väldigt goda ut iallafall ;-) JAg har aldrig smakat på sådana kakor faktiskt... men så fort jag springer på sådana kakor någonstans så måste jag ju köpa och testa ;-)

Kraam Lotten

Åshild sa...

Jeg er bare imponert jeg, og fargene! nam! Så fint.

Mette sa...

Hvor er de fine! Jeg har lige fået et macaron kit i gave, men jeg "mangler" en bagebog. Måske jeg skulle købe den, du har vist på din blog. Jeg har aldrig smagt kagerne.

Minmill sa...

Hmmm, jeg la igjen en kjempelang kommentar her isted, men det så ut som den bare forsvant. Jeg får heller komme med noen ord senere. Jeg skrøt av kakene dine iallefall. Klem.

alvorada sa...

Jeg er Imponert! Dette så jo riktig så lekkert ut, jeg elsker makroner, mums-mums!
Takk for sist også i loppeland :) Tror ikke jeg har vært her inne siden vi overfalt deg midt i loppehandelen. Veldig koselig! Jeg har tatt en lang sommerferie fra data og blogging og nå gleder jeg meg til å pløye meg igjennom maaange (for meg) nye innlegg. Ha en herlig uke, bakermester! :)

Kaspara sa...

Heisan Kardemomme, superbaker!
For et eventyr av noen små kaker!!! Kan dere klare å spise de opp tro... De var jo bare så altfor lekre..
Imponerende og stå å bake slike krevende saker i varmt solskinnsvær.
Bloggen din er blitt flott og her hjemme sier far i huset at han antageligvis kan få lært meg collagebilder også. Ja, kanskje vi kan pusse opp bloggen min, når jeg natter hos dere neste gang. Time will show!
Ha en avslappende kveld med hekletøyet?
Klem fra kaspara

Unknown sa...

Nøj hver er de bare lige til at springe i cyperspace og spise... dejlig inspiration som altid... elsker kyskager... Kram fra C

Anonym sa...

Sprøyt toppene på platen og la dem hvile der i gjerne en halv time før steking. Da hindrer du massen i å sprekke når de stekes.

Ida sa...

såg meget godt ut. Har hatt lyst å prøve eg også så eg har tatt vare på ei oppskrift ein eller anna plass. Spennede å føle med om du finn ei bra oppskrift.

Tulip sa...

Å så flotte kaker!
Trodde de skulle være sprukket, synes ikke det gjorde det grann:) Sikkert like gode på smak!

Kos dere i kakeboksen!

kardemomme sa...

Anonym: Tusen takk for tips! Dette skal prøves neste gang selvfølgelig. Og takk for at du tok deg tid. Kommer ikke til å gi meg før jeg får det til :)Ha en fortsatt fin kveld! Hilsener fra Kardemomme :))

Fru Fly * Heidi sa...

Laget selv!?! Fantastisk, jeg synes de ser helt nydelige ut, og med deilige farger! Fikk helt vann i munnen jeg nå...:) Klem fra Heidi

Janne sa...

Å, de så jo fantastiske ut, Benedicte! At de er litt krakelerte tenkte jeg ikke på før jeg leste teksten din...
Tusen takk for koselig hilsen, jeg er lite i bloggemodus for tiden. Formen er svingende, og oppmuntrer ikke akkurat til kreative utskeielser... Men håper det bedrer seg snart! Tar en runde inne hos noen av dere andre når overskuddet melder seg, og det er alltid koselig...
Vi høres igjen:)
Klem-klem

giraffmamma sa...

mmmmmm de ser virkelig deilige ut! Kanskje noe å prøve ut? Sprekkene lagde bare et fint mønster :)

Lille Liljehvit sa...

Gleder meg til du legger ut oppskriften! De ser kjempegode ut! Og fargeglade! :)

Lykke til med eksperimentering! :)

Hilsen LiljeHvit

re:signert sa...

HEi på deg!! Vet du hva. Mamma fikk en kitchenaid i bryllupsgave i 1971, da bodde hun i Usa. Den holdt koken helt frem til idag! Vi kjøpte henne en ny i januar da hun fylte år. Den andre gikk enda (tenk deg det) selv om pappa har fikset litt på ledningen. Den var noe slitt. Så KA er stødige saker. Håper bare at dagnes maskiner har samme kvalitet som de første. FIne er dem uansett og man kan jo lage det meste. Nå løper iallefall munnen min i vann. Ha en fin dag! Signe

Anna Lisa sa...

Å du store tid!! så både fine og gode ut desse der. Gleda meg til du dela oppskrift :)
Ha en koselig tirsdagkveld
Klem

Patina-H sa...

Desse kakene såg berre so artige og gode ut, og DEI nydelege fargane !! Må berre prøva desse eg og also... ;)

Tøvsjur sa...

Hei på dæi!

Oi for nåen herlige farger! Dissa så jo bare helt fantastiske ut. Glede mæi til oppskrifta kommer ut;)
Klæm

Stines Hjem - Livet på landet sa...

Wow, Kardemomme!! Utroooolig flotte!!!! Og så herlige farger da....mmm, ser kjempegode ut...

Skjerstad sa...

Oi oi ;) Herlig eksplosjon av farger :) Det ser helt smachings ut ! eg synes du har en superfin blogg , og legger meg til som følger :)

Ha en super dag :)

Skjerstad sa...

Hei :)Jeg skrev en melding i sted , men den datt ut .Jeg synes at dette var en herlig eksplosjon av farger :)Og jeg liker bloggen din veldig godt :) Legger meg til som følger jeg ;)

Ha en fin dag :)

Unknown sa...

Ser fabelaktig fristende ut, får veldig lyst til å prøve å lage slike selv. Leste et sted at man bør la marengsen stivne i ca 30 for å unngå at den sprekker.

Kaylovesvintage sa...

well done, they look great

MUS sa...

mmmmacaronnes!
yours looks delicious :)

Hegeslilleboble sa...

Åååå, de så bare nydelige ut!!!!! Mon tro om jeg hadde fått til noe sånt, ser jo litt avansert ut da...

Rarerina sa...

så lekre!
disse må jo være superfine gaver-kanskej julegaver i folie?
fikk lyst å prøve...

Inger Johanne sa...

Oi - eg er imponert!! Visste igrunnen ikkje at det gjekk an å lage macaroons på eit vanleg heimekjøkken eingong - der har du meg..;-)

Du har ein fin blogg, som eg kikkar innom med jevne og ujevne mellomrom..

Ha ein fin kveld!

Gro A Stokke sa...

fantastisk, spiste macroner i sommer i København, lykke. Og for en nydelig blogg du har:)