tirsdag 16. mars 2010

Fremgangsmåte for pottebollene..

Flere har spurt om fremgangsmåten på pottebollene og her kommer den: Jeg bruker en vanlig bolledeig. Jeg tør ikke gjengi oppskriften fra boken "Åpent bakeri" grunnet copyright men jeg har brukt flere typer deig i disse formene. Sett en bolledeig på vanlig måte og la den heve. Deretter kjevler du ut et rektangel som du smører vaniljekrem på. Deretter legger jeg på et lag med blåbærsyltetøy eller friske blåbær som er strødd med litt sukker. Bruker du syltetøyutgaven bør du passe på at du siler av mest mulig av saften slik at fyllet ikke blir for bløtt. Deretter ruller jeg sammen deigen og skjærer av biter som om jeg skulle ha laget kanelsnurrer. Disse legges i blomsterpottene. Første gang jeg forsøkte meg på pottebrød la jeg deigen rett i formene som var godt smurt, men det var vanskelig å få dem løs så jeg anbefaler å bruke bakepapir. Jeg har ikke lagt pottene i vann først. Deretter ble pottebrødene stekt på 150 grader i ca 45 minutter. Løft dem litt opp av potta for å sjekke at de er gjennomstekte. Du kan gjerne vippe dem ut av pottene og la dem steke med papiret rundt i 5 minutter til slutt for å være sikker på at de er skikkelig stekt. Særlig hvis du har brukt mye fyll. Lag gjerne småbrød også i slike potter. Gøyalt med 1 lite pottebrød pr. person til en suppe eller en god gryte. Det er litt kjedelig å lage innlegg uten bilder så da legger jeg samtidig ut litt fransk inspirasjon fra "Zoe de las cases". Jeg er helt forelsket i disse skjønne nostalgiske pappfigurene. Magnettavle.. Uimotståelig søte..
Utrolig herlig magnettavle..
Skjønne notisbøker fra samme designer..

25 kommentarer:

reSIRIkulert sa...

Så kjekk mat å kunne trylle fram - og passar nok utruleg godt no i påsketider :o) Trur jammen eg skal 'imponera' med potteboller i påsken, ja...
Siri

Nooria sa...

Takk for et deilig tips! Jeg skal definitivt både sørge for at bollene blir bakt og kjøpe bakeboken til åpent bakeri! Den siste får bli gave til Nooriamannen som er bollebakeren i huset :-)).

Anonym sa...

God kveld Kardemomme!

Nå er det lenge siden jeg har kommentert hos deg. Selv om jeg støtt og stadig er innom for å ta en titt. Men jeg er angrepet av "tidsklemma", og da blir det dessverre ikke mye tid til lange kommentarer som jeg liker så godt å skrive.

To herlige innlegg har du hatt i det siste. Morsomt med potteboller og at du skriver om "Åpent bakeri". Hver gang jeg er i Oslo - det er temmlig ofte nå som jeg tar en mastergrad på Blindern - tar jeg en kaffe og matbit på det herlige bakeriet. Jeg er alltid på Damplassen da det er nærmest UiO.

Nydelige pappfigurer du viser i dag!Så skjønne 50-talls-unger med morsomme hatter. Fikk umiddelbart en idè: kan tenke meg å gjøre det samme med noen av fam. portrettene jeg har av min mor og far. Det hadde vært morsomt! Får se hva det blir til, men en artig idè til sønnens kommende gutterom.

Avslutter her. Jeg skal nemlig rigge meg til på sofaen med BoligLiv som kom i postkassen i dag. Gleder meg - blir garantert inspirert!

Fjærklem fra Nøtteskrika

(eddas) sa...

Kjempefestlige disse pottebrødene....så gøy med et lite brød til hver:)
kos deg
eddaklemmer:)

Eli Betten sa...

Jaaa. Jeg lurte faktisk på akkurat dette tidligere i dag :) Flott. Har lyst til å prøve meg på dette en gang :)

smilehull sa...

God ide med potteboller! Det må prøves en gang:) Mamma brukte å lage brød i blikkbokser da jeg var lita, og det var alltid like stas når vi fikk spise dem!

Titt innom meg en tur da. Har noe til deg der:)

Kristin Jansson sa...

Takk for fremgangsmåten til pottebollene! Gøy å få nye ideer! De du laget så jo så herlige ut, i morgen skal jeg prøve meg. Håper de blir like bra og ikke minst at de smaker suuuper godt!

//K

Creative By Helena sa...

HIMMEL!! Så mye fint det var her på bloggen!!!

Ser ut som noen veeeldig gode potteboller, som jeg må se å få bakt en gang;-)


Ha en fin kveld!!

MollyMy sa...

Tak fordi du havde lyst til at dele din opskrift. Jeg glæder mig til at prøve at bage disse fine potteboller.
God dag.
Kram Birthe

P a p i r L a b sa...

Pottebollene høres utrolig gode ut, og jeg tror jammen jeg må overraske med noe a la dette i heimen til helga :)

Magnetene her er jo bare helskjønne! Tror jeg må få tak i et par til hytta gitt :)

Måtte ta runden nedover i bloggen din siden jeg har vært lite på nett i det siste, og FOR en kreativ helg du har hatt! *tar av meg min imaginære vakre hatt for deg*
Jeg fikk ikke gjort noen ting som helst...
Ha en videre strålende kreativ uke!

kardemomme sa...

Nøtteskrika: Så koselig å se deg her inne igjen! jeg vet jo at hverdagen din er travel og at programmet er fullt så jeg setter stor pris på at du tar deg tid til å legge igjen noen ord :))
Smart ide å lage pappfigurer av familien :))Elsker den ideeen!
Jeg ble så betatt av disse franske pappfigurene at jeg har lett nettet rundt etter en forhandler men det er ikke så lett. Den eneste butikken "Lille Paris"jeg fant ville ikke sende til Norge selv om det står at de sender til hele verden. Så jeg har lagt hodet i bløt for å komme på noe jeg kan lage selv som kan ligne litt.
Tror jammen at jeg vil ha alle "tantene" som små pappfigurer rundt omkring i huset :))
Så kan de jo følge med på alt som foregår også :))
Åpent bakeri på Damplassen er helt vidunderlig. Savner å bo nærmere..
Da vi bodde i Oslo var det enklere å svippe innom for å fylle opp en pose med godsaker. Ønsker deg en fin dag videre. Klemmer fra Kardemomme :))

Anonym sa...

Hei Kardemomme - flott med fremgangsmåte på pottebollene - det høres så godt ut med kombinasjonen vaniljekrem og blåbær - dette må prøves ut. Vi er glad i gjærbakst hos oss - og det er alltid moro å prøve noe nytt:)
Nydelige pappfigurer - men jeg fikk også så sansen for magnet-tavlen med kjøkkenmotivet - synd ikke nettsiden sendte til Norge - er vi ikke en del av verden her opp på berget, tro;)
Ellers kan jeg jo opplyse om at jeg fortsatt hekler - denne gangen blir det putetrekk i bestemor-ruter - tror de havner på soverommet:)
Ha en fin-fin onsdag, Kardemomme.
Klem fra Bente.

Lotten sa...

Helt underbara bilder!

En støvel og en sko sa...

Hei!

Genial ide med de pottebollene. Har aldri sett det før, men tror jeg må prøve...

Og disse magnettavlene var skjønne. Leste i kommentaren din over her at de er vanskelig å få tak i. Synd.

Leser du 'rom 123'? I så fall, husker du en reportasje om to familier som delte en tomannsbolig som de hadde innredt veldig forskjellig? En i masse farger og en i nesten bare hvitt. Vel, damen i den ene familien lagde sånne figurer som ligner litt på disse. Hun laminerte dem og limte dem på pinner. Jeg er sikker på at du kommer til å greie å lage slike uten problem, så kunstnerisk og kreativ som du er. Lykke til!

Ha en kjempefin dag.

Klem fra Sølvi

kardemomme sa...

Bente: Prøv deg på kombinasjonen av blåbær og vaniljekrem. Det er virkelig lekkert. Norge føles av og til som et u-land når det gjelder pakkepost. Mange vil ikke sende til Norge pga dyr porto..
Butikken Litel Paris hadde hele verden på lista og jeg har forsøkt å sende en mail om at jeg VIL ha pappfigurene uansett pris men det lot seg ikke gjøre.Hrmf!!! Si meg, blir man plutselig nødt til å stemme JA på neste EU-valg? ;)
Kos deg videre med heklingen. Jeg har et par små prosjekter på gang med heklenåla jeg også. Men det skal sies at jeg har et par store prosjekter på gang også, og de sluker igrunnen all ekstra tid.
Ha en fin da videre Bente.Stor klem fra Kardemomme :))

Anonym sa...

nam, nam, hørtes godt ut. Takk for oppskriften.
Klæm

Tøvsjur sa...

Potteboller skal helt klartprøves ut:) Takk for en kjempegod ide!

;agnetan va jo bare helt skjønn.. Kunne godt hadd en del av dæm hær hjæmme hos mæi:)

Ha en fin keld

Frk.K sa...

Heisann! Er stadig innom bloggen din og blir inspirert! Den er derfor en høyst verdig mottaker av The Sunshine Blog Award! Ha en super dag. Hilsen Kari

Patina-H sa...

Så utruleg fine og artige figurar av ein spennade designar, må sjekke opp den ;)
Takk for kjekk kommentar hjå oss, trur jammen me skal linka til deg og :)
Og, kjempefin kitchenAid, eg har sånn lys grøn - eit must ;)hi hi

KIND BY NATURE sa...

Fint og virkelig inspirerende, må jeg sige:-)

Susanne sa...

God morgon i väster! Här vaknade man med -19 graders kyla men en klar himmel och tempen lär bli trevligare på dagen!
Bullarna ser helt underbara ut..pappers klippen var väl bara bäst! snart kommer det nog Kardemumma klipp kan jag hoppas! kramar från österland
sus

Karen Marie sa...

Helt fantastiske er de da godt nok de magnet tavler! Og dejlig fristende ide med pottebrød, det må jeg da prøve - ser jo totalt tjekket ud! Jeg har sendt bogen afsted til dig(tirsdag), måske du allerede får den i dag :0)

Knus Karen Marie

sine sa...

Skønne skønne potteboller, de ser vildt rustikke ud. Må vist se at få vasket alle mine småpotter, så de kan bruges til boller.

Fra en trofast blogfølger... der er ny i blogverdenen!

Tulip sa...

Originalt med pottebollene. Aldri hørt om den måten å lage boller på, men de så veldig gode ut!

Kule magnettavler;)

Persilja sa...

Ja de där pappfigurerna var superhärliga. Kändes så "rätt". Alla rätt liksom. ÄVen magnettavlan. Kul idé med krukbullar! Fast det låter godare på norska. ::):):)