onsdag 26. mai 2010

Min yndlingscafe

Rosendals Trädgård er min yndlingscafe over alle andre cafeer her i verden. Siden den befinner seg i Stockholm er det ikke altfor ofte jeg kommer meg dit, men når anledningen byr seg vil jeg nesten ikke dra derfra igjen. Jeg kjøpte kokeboken derfra for mange år siden, og den er, den dag i dag en favoritt på kjøkkenhylla. Jeg har prøvebakt det meste fra denne fantastiske bakeboken som inneholder alt fra gode oppskrifter til inspirerende fotografier fra cafeen. Dette bildet kjøpte jeg med meg hjem derfra for mange år siden, og jeg er fortsatt sjarmert av motivet av jenta som har vært ute og kjøpt brød. Og hvilke brød..! Er man så heldig å være der når værgudene viser seg fra sitt beste, kan man benke seg til under et epletre i hagen på utsiden.

Verdens koseligste bakebok kommer herfra. Cafeen består av vakre drivhus på rekke og rad. Cafeen som er slow-food sertifisert serverer deilig økologisk mat, hvor råvarene stort sett kommer fra eget anlegg.

Nydelige omgivelser for å innta et måltid.
Boken min er nesten sønderlest og full av notislapper på de utprøvede oppskriftene.
Tigerkaken som inneholder fløte, og gjør den silkemyk er en av de beste kakene jeg vet om, og en favoritt på cafeen også visstnok!
Syltetøykyssene blir bakt med jevne mellomrom her hjemme.
Her er mine egenbakte syltetøykyss. Lettbakte og fine.
Her kommer oppskriften:
Blir ca 30 gode kyss!
200 gr smør
1 dl melis 1 dl potetmel 4 dl hvetemel
Til garnering: Ca 2 dl bringebærsyltetøy.
Rør sammen smør og melis og tilsett potetmelet og hvetemelet. Rull deigen til valnøttstore boller. Trykk et hull i hver ball og fyll med syltetøyet. Stek kyssene på 175 grader i ca. 10 minutter.
Fotografier av gjester som hygger seg gjør denne boka ekstra frodig.
Kjenner jeg lengter etter å sitte der under epletrærne igjen. For dere som skal til Stockholm, og ikke har vært på Rosendals ennå, vet dere hva dere må gjøre. Ta buss 31 fra sentrum, og nyt utsikten de 12 minuttene turen varer ut til Djurgården.
Rusleturen gjennom solsikkeenga tar 5 minutter. Så er du framme på verdens vakreste cafe og kan kose deg glugg ihjel! Sett av god tid :)

26 kommentarer:

Charlotte sa...

Jag var där för många många år sedan och tyckte inte det då var så trevligt,men ser på dina foton att det blivit mycket bättre. Kanske det får ett besök av mig, bakboken finns att låna så jag ska nog ta en titt i den snart. Kakorna ser goda ut! Hm... får tänka på saken jag hade slutat äta kaffebröd.
Hoppas allt är bra hos dig! Kram!

Stine Hoelgaard Johansen sa...

Kære Kardemomme,

hvor ser din ynglings café hyggelig og indbydende ud, i en klasse for sig, med sin specielle indretning i drivhusene. Maden ser herfra også ud til at være værd at komme lang vejs fra og indtage på en plet i solen.
Min mand og jeg har mange gange snakket om at tage til Stockholm, og hvis vi en dag gør det, så skal vi da bestemt forbi stedet der.
Hjemme har jeg også en ynglings café eller måske rettere en stamcafé. Den Blå Hund på Godthåbsvej, Frederiksberg, er ofte den besøger når lejligheden byder sig. Her har det ikke noget med maden at gøre, den er sådan set helt ok. Fik en lækker pasta ret med kylling og rød carry.... mums, den var lækker. Kagerne er tilgengæld ikke værd at skrive hjem om.
Jeg kommer her på grund af stemningen, atmosfæren, indretningen. Her er bare super hyggeligt og jeg føler mig hjemme. Og så, en vigtig ting, ligger cafén centralt for mig og veninderne, lige midt i mellem og tæt ved svømmehallen.
Nu skal jeg ned og pakke bilen, med et ordentlig læs af rekvisitter, køkkenting og marmelader. Jeg skal møde Karen Marie til en fotooptagelse i hendes venindes hus.
God dag til dig, knus Stine:)

Lene sa...

Nydelige bilder.

Tror du ville likt disse hagegjerdene og leveggene som jeg har blogget om for noen dager siden. De er bare helt nydelige!

http://mammaguiden.blogspot.com/2010/05/de-vakreste-gjerder-og-levegger.html

Garsdal sa...

Nøøøøj, hvor ser det skønt ud. Måske man skulle spekulere i en lille Stockholm kæreste-tur snart.

Ann Helen sa...

Nam-nam, hit skal vi i sommer når lavkarbotrollet ikke lenger skal få plage meg;-) Hehe, har noen seiglivede svangerskapskilo igjen (og noen som riktignok var der før svangerskapet også- men som skal vekk,vekk, vekke!!)
Men eeelsker bringebærkyssene, og de har blitt juletradisjon hos oss takket være kardemomme:))

Fire Hjerter sa...

Høres ut som ett sted man bør besøke. Lenge siden jeg har vært i Stockholm nå men neste gang jeg kommer dit skal jeg prøve å huske på denne cafeen.

Syltetøykyssene må også prøves.
Ha en fin dag.

Bente sa...

Hei Kardemomme - bare kjapt innom for å si at jeg er så enig, så enig - Rosendals Trädgård er et utrolig nydelig sted - for en café - for et utvalg - for et butikkutsalg. Jeg har båret på meg ekstra lange armer med poser fylt av nydelig syltetøy med spennende kombinasjoner;)

Et sted man MÅ vende tilbake til for å få et nødvendig påfyll!!

Ha en fin onsdag:)
Klem fra Bente.

Kathrine 'Glimt' sa...

der har jeg aldri vært :)
Stockholm står på planen for 'ting vi skal rekke i sommer' ..

så kanskje kanskje ... ;)

s h i n e d e s i g n sa...

Oi, for et bra tips! Hit skal jeg definitivt legge inn et besøk en gang. Har kikket på boken mange ganger, bildene, sammensetningen og designet er bare helt lovely! At oppskriftene er bra også, gjør den til et must og den kommer til å bli med meg hjem neste gang jeg finner den i butikken :-) Ønsker deg en finfin dag! Klem fra meg.

En støvel og en sko sa...

Hei Kardemomme!
Dette ser ut som et sted der man kan sitte i timesvis å bare nyte å være til. Tusen takk for denne anbefalingen. Dette stedet skal jeg helt sikkert besøke når vi er i Stockholm. Det kribler i magen bare ved tanken.
Ha en fortsatt fin dag.
Klem, Sølvi

Haust sa...

Sukk...eg vert reisesjuk! Og så fekk eg frykteleg lyst på tigerkake! :)

Ha ein fortsatt god onsdag!

Unknown sa...

Synes du har gjort så fin beskrivelse at jeg vil hvertfall reise dit hvis jeg kommer til Stockholm. Kakene skal jeg bake idag. tusen takk for oppskrift. :))

Ellen sa...

Herlig bok, ser ut som en herlig cafè også!Jeg skulle gjerne ha hatt den boken jeg, har du bestilt den på internet?Den ser helt fantastisk ut!De syltetøykyssene tror jeg hadde vært en stor suksess her hjemme også.Du er jammen flink til å anbefale fine bøker!I dag har jeg vært i de lokale bokhandlene og spurt etter Sikk Sakk, og nå kan jeg føye denne boken til ønskelisten også:)Ha en finfin onsdag:)

mykstart sa...

Da har vi samme favorittbok! Kjøpte den også for noen år siden.. helt forelsket. Så fine bilder.. historien, oppskriftene! Alt!

Så endelig fikk jeg anledning til å dra til cafeen for et par år siden. Og den var fantastisk også.

Jeg sier bare mmmmm!

Therese sa...

Hei søte du. Stockholm har jeg ikke vært i siden....ja gud bedre det er lenge. I sommer håper jeg og min kjære på å få til en tur til Køben da. DET gleder jeg meg til :) Kanskje man burde prøve å få til en tur til søtra bror snart også? ;)

Håper du får en fortsatt fin onsdag :)

Camilla sa...

Det høres ut som, og ser ut som en nydelig kafe, akkurat min smak. Skjønner at du liker den godt! Det er alltid så herlig når man finner oppskriftsbøker man liker godt. Jeg elsker når jeg kommer over sånne bøker! Har selv to tre stykker som blir brukt igjen, igjen og igjen. Jeg finner alltid noe der!

victoria (huset i byen) sa...

Var i stockholm i fjor sommer på kjærstetur og tenkte å gjøre det år også, skl sannerlig dra dit da, for det så virkelig nydelig ut....
Så takk for tipset...
klem victoria

Anonym sa...

så bare nydelig ut de småkakene.. de har jeg lyst å prøve..

nei Stockholm er ikke en by jeg ar besøkt mye.. utålmodig mann som bare vil fortest mulig ut derfra.. men en dag!! da skal jeg dra dit alene og gå rundt hele byen :))både den gamle og den 'nye'

ha en deilig kveld.. og takk for inspirasjonen :))

Glede sa...

God kveld! Jeg vil gjerne dra dit nå jeg.. Ble så glad og inspirert av ord og bilder her. Likte også loppefunnene dine under, spesielt serviset og kofferten. Oppskrift på bringebærkyss og bringebærsnitter er herved nedskrevet i kokeboka. Ha en fin uke videre. :)

Marianne sa...

Har ikke vært der, men har boken! Og har laget mange av de supergode oppskriftene:)

Ser ut som et herlig sted!

nadja sa...

Jeg simpelheten ELSKER Rosendal Trågården. Når jeg bodde i Stockholm var det et helge besøk prioritet nummer 1. Begynner å bli noen år siden nå, og jeg kjente jeg savnet det ordentlig nå. Men av og til er det jo så godt å kjenne på savnet også, så takk for det.

Stine Hoelgaard Johansen sa...

Godmorgen Kardemomme,

du har ganske ret, de dage med Karen Marie er meget givtige og inspirerende. Vi har et rigtig godt samarbejde og ping-pong ér efterhånden så optagelserne går rimelig hurtigt.
Det jeg nok er mest glad for med mit arbejde, og de forskellige steder jeg er, er afvekslingen, og de forskellige tempi. I børnetøjs butikken, går det bare stille og roligt, jeg har været der i 10 år og jeg kan mine ting. I det daglige er det lidt kedeligt. Men til gengæld er det inspirerende at være med på indkøb og på modemesse.

Mit eget design til Hendes Verden skal jeg så selv styre og selv være indpisker på, og nogen gange køre det og andre gange laver jeg alt muligt andet, så jeg til sidst har meget, meget travlt:) Men det er vist ret typisk for de fleste med overspringshandlinger..., vasketøj, blog....

Karen Marie og jeg har en fotooptagelse igen slut juni og jeg har rigtig meget til Hendes Verden som ligeledes skal afleveres inden jeg går på ferie start juli, så derfor har jeg fået en ekstra dag fri i butikken i juni måned så jeg kan nå det hele, og der er en anden pige til at tage over de dage, så jeg har ikke dårlig samvittighed.
Må jeg spørge hvad du arbejder med??

Rigtig god dag til dig, knus Stine:)

Patina-H sa...

Ser virkelig ut som ein herleg kafè... Hadde Stockholm som ynskje i år, men trur ikkje det vert noko tur, må heller prioritera kafèen vår. Har prøvd syltetøykyssene idag, og tenkte servera på Patina :) Ha ein fin dag !

Tøvsjur sa...

Detta innlegget her fikk mæi til å leite etter turer til vårt kjære naboland Sverige. Fikk så lyst til å sitte på denna kafeen og bare nyte livet! Ser ut som en kjempekoselig plass!
Takk for at du dele oppskrift på syltetøykyss med oss. De må prøves en gang.
Klem fra Tøvsjura Kristine!

Åpent^hus sa...

for en fin presentasjon.
her så det herlig ut å være!

:)

Olstad sa...

Det er et fantastisk sted. Uansett årstid nesten. Finnes ikke noe slikt sted meg bekjent her i Norge. Det bør man strebe etter.